Context Driven Clichés

Door: Olaf Agterbosch, Managing Consultant bij ViQiT

Herken je het volgende? De laatste jaren hoor ik vaak de woorden ‘Context Driven’ als het om ontwikkelingen in de ICT gaat. Kennelijk geven degenen die het gebruiken aan dat ze bij hun activiteiten veel rekening houden met de context ofwel de totale omgeving waarin hun activiteiten plaatsvinden. Alsof voor die tijd niemand daar rekening mee hield praten ze over het belang van de omgeving en de manier waarop hun producten, diensten en processen daarop moeten aansluiten.

Ik vraag me weleens af waarom mensen ervoor kiezen een open deur in te trappen en dan ook nog eens roepen hoe goed men bezig is. Maar wat nog erger is: mensen gaan het naroepen. Iedereen praat elkaar na en voor je het weet is de nieuwste hype geboren. Een hype die men volledig uitwringt door bijvoorbeeld consultants die niet zullen nalaten het grote belang van deze ontwikkeling te benadrukken. U kunt echt niet meer zonder!

Oude wijn nieuwe zakken. Oude wijn in Agilezakken. Oude wijn in verbleekte zakken…

Kennelijk wel marketingpotentieel

Context Driven testing is hier een voorbeeld van, een overgehypte loot aan de Agile boom. Het leuke is dat er ook niets mis mee is, met je bewust zijn van de omgeving waarin je je werk uitvoert. Wat ik jammer vind is dat veel mensen zich in deze ontwikkeling laten meezuigen. Hard mee rennen met de nieuwste hype.

Loont dat dan? Mogelijk. Een voorspelling van de ontwikkelingen voor de komende jaren, waarin we ons bezig gaan houden met:

  • Context Driven Requirements engineering;
  • Context Driven Applicatie Beheer;
  • Context Driven Regievoering;
  • Context Driven Projectmanagement;
  • Context Driven CRM;
  • Context Driven Innovatie;
  • Context Driven Migratie;
  • Context Driven Whatever, etc.

Wat zegt u? Dat deden we al lang? Dan hebben we kennelijk niet goed opgelet.

Laten we nou toch gewoon eens aan het werk gaan. En ja, werk, zoals de goeden onder ons altijd al deden Context Driven. Of Risk-Based. Of Business Case-Driven. Maar hou alsjeblieft op met die goedkope semantische trucjes. En doe niet zo interessant als je toch weer hetzelfde kunstje uitvoert. Daar wordt het kunstje niet beter van. Probeer eens eenvoudig beter echt toegevoegde waarde te creëren. Misschien minder herkenbaar voor u en anderen, wel effectief!

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Column, Medewerker aan het woord. Bookmark de permalink .

4 reacties op Context Driven Clichés

  1. Huib Schoots zegt:

    Hoi Olaf. Interessante kijk op context-driven. Zie mijn reactie hier: http://www.huibschoots.nl/wordpress/?p=2445

    • Olaf zegt:

      Dank voor je reactie Huib, ik heb inmiddels gereageerd. Voor de lezers zie hieronder:

      Hi Huib,
      Thanks for your eloquent response to my column (original text can be seen here: https://viqit.wordpress.com/2016/07/04/context-driven-cliches/)!
      Since you’ve got one question left, i’ll start with answering that one, also because the answer is simple. What my problem with Context Driven Testing is? Nothing, i don’t have problem with that at all! I can go even further: i think CDT is a fine testapproach and as a practice well used for at least some 15 years now. You underscore that yourself with the six bullets you name as examples of the assets of CDT. So far so good and agreed.
      If you read my column well then then you’ll find nothing against CDT as a practice or method in it.
      I’m afraid you’re missing the point there. My column isn’t a rant against CDT at all. It is a call against the marketing practices that many companies use to emphasize their ‘uniqueness’ in solving problems of their prospects and clients. The methods are not to blame for the hype, the marketing of the methods is. I could easily write the same column about BSC, any Agile variant, and indeed TMap & ISTQB. Put one of those methods repeatedly in a magazine- or radio advertisement, completed with terms as ‘disruption’, ‘change’ or ‘innovation’ and the hype is there. And for you and other well-respected testing profesionnal that luckily is not a problem.
      The semantics i refer to is not about the practicing of CDT, but about the misuse of the term by marketeers. Further: the real problem starts to occur when decision-makers with virtually no knowledge of IT or any of its methods sign contracts with their vendors, because ‘i heard about that method on many adds, so it probably is good’. And if that decisionmaker is a governmentworker, before we know it, we can install another commission Elias.
      Brgds, Olaf

  2. Bert Braaksma zegt:

    Context Driven wordt wel erg makkelijk overal voorgezet, mee eens, maar Context-driven is wel wat anders dan “rekening houden met de omgeving”, dat laatste zou ik meer Context-aware willen noemen.
    Als je echt Context-driven benaderd, dan is het zeker niet hetzelfde kunstje nogmaals herhalen, maar juist creatief testen vanuit het onderwerp, gebruik maken van meerdere bronnen en inzichten in plaats van alleen de vaak gebrekkige documentatie. Het is ook vooral doorgaan vanuit je eigen opgedane ervaringen en leren omgaan met continue wijzigingsverzoeken en het is dus niet meer het eindeloos herhalen van hetzelfde kunstje, herhalen van dezelfde vooraf opgestelde testscripts.

    Een beetje consultant haalt inderdaad makkelijk het werk binnen door maar wat over Context-driven te leuteren, maar voor echt toegevoegde waarde voor een opdrachtgever weet hij ook daadwerkelijk waar hij over praat en dan is Context-driven helemaal zo gek nog niet!

  3. Paul zegt:

    Mijns inzien zit het verschil tussen context driven en andere methodieken dat de eerste zich nadrukkelijker uitspreekt over de exacte rol en eigenschappen van de tester. Waar andere methodes zich richten op dingen die je moet doen (handelingen,rituelen, documenten,processen etc) probeert de context driven community daarnaast de ‘heilige graal’ te vinden in de tester zelf. Dus de mindset en karaktereigenschappen. (Of dit succesvol is is een andere discussie)

    Op veel plekken worden termen en processen makkelijk gehanteerd (bijvoorbeeld standups en use cases) maar word de impact daarvan op de persoon overgeslagen of genegeerd. Context driven is daarom een welkome aanvulling mits we inderdaad kunnen voorkomen dat ook dit een holle term word/is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s